Vlada je prekršila Zakon o socijalnom savjetu kada je prošle sedmice usvojila predlog izmjena Zakona o doprinosima za obavezno socijalno osiguranje, jer nacrt ovih izmjena prije toga nije razmatrao Socijalni savjet.

Vlada je izmjenama predložila povećanje doprinosa za zdravstveno osiguranje na teret poslodavaca sa 3,8 na 4,3 odsto od bruto zarade. To na prosječnu bruto zaradu od 710 eura iznosi 3,55 eura, a budžet zdravstva bi za godinu prihodovao pet miliona eura. O tome će konačnu odluku dati Skupština Crne Gore.

U Zakonu o socijalnom savjetu piše sa "Savjet razmatra i da je mišljenja o nacrtima i predlozima zakona i drugih propisa od značaja za ekonomski i socijalni položaj zaposlenih i poslodavaca".

Iz Unije poslodavaca (UPCG) "Vijestima" je saopšteno da su za predlog Vlade o povećanju doprinosa saznali iz medija. Oni su naveli da osnov za bilo kakav pomak u cilju razvoja privrednih aktivnosti i novih investicija predstavlja socijalni dijalog i postizanje punog konsenzusa između sva tri socijalna partnera Vlade, poslodavaca i sindikata.

"U konkretnom slučaju, to znači da predlog za povećanje doprinosa za zdravstveno osiguranje na teret poslodavaca prvo treba razmotriti na sjednici Socijalnog savjeta, a zatim ga uputiti u redovnu proceduru. Socijalni savjet je jedina prava adresa tu se obavljaju pregovori i postižu dogovori socijalnih partnera za sva pitanja koja i regulišu status i direktno se tiču položaja poslodavaca i zaposlenih", saopšteno je iz UPCG. Oni su naveli da visina troškova rada, sa pripadajućim porezima i doprinosima, direktno utiče na troškove poslovanja preduzeća, na broj zaposlenih u kompanijama i opšti nivo zaposlenosti.

"Zato UPCG podsjeća na važnu činjenicu pri obračunu zarada problem u tolikoj mjeri ne predstavljaju čak ni visoke stope poreza i doprinosa, koliko sama metodologija po kojoj se vrši obračun. Podatak da ukupno poresko opterećenje zarada iznosi 43 odsto treba uzeti sa rezervom iz razloga što on predstavlja tek prosti zbir propisanih stopa poreza na dohodak i doprinosa za obavezno socijalno osiguranje", navede iz UPCG.

Iz ove organizacije upozoravaju da ono što trošak rada čini mnogo većim je prije svega utvrđena metodologija preračuna neto u bruto zarade.

"Pri preračunavanju neto u bruto zarade primjenjuju se propisane stope, a izračunavanje obaveza za uplatu po osnovu poreza i doprinosa nanovo se vrši primjenom propisanih stopa na bruto zaradu. Uz ostale prateće zakonske obaveze koje se vezuju za isplatu zarade, to čini obavezni realni trošak poslodavaca po osnovu zarada izuzetno visokim. Tako, ukupno opterećenje neto zarade do nivoa prosječne iznosi 62-63 odsto, a na zarade iznad prosječne i više od 68-70 odsto", smatraju u UPCG.

Poslodavci su naveli da su, uz "ovakav poreski i sistem socijalnih davanja koji destimulišuće djeluju na formalno zapošljavanje", troškovi zvaničnog radnog odnosa prilično visoki.

To će, kako smatraju, za posljedicu imati visok nivo "zaposlenosti" u okvirima sive ekonomije i smanjenu ponudu novih radnih mjesta na tržištu.

Vijesti

Izvor: ND Vijesti, 27. decembar 2014. Ekonomija (4. strana)